BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Jumaat, 29 Julai 2011

RINGKASAN SEJARAH PIALA GOTHIA DI NEGERI SEMBILAN

Ramai yang bertanya dan ingin tahu... bagaimanakah pasukan bola sepak remaja perempuan SMK Taman Tuanku Jaafar telah erpilih mewakili MALAYSIA ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden. Memandnagkan sebelum ini, hanya pasukan bola sepak lelaki sahaja yang terpilih mewakili negara. Berikut merupakan serba ringkas sejarah Piala Gothia di Negeri Sembilan ( dipetik dari Buku Atucara Kejohanan Piala Gothia Remaja Perempuan 2011 Anjuran Bersama Majlis Sukan Negeri Sembilan dan SKF Bearing Nilai )


Mulai tahun 2007, pihak SKF, Nilai telah bekerjasama dengan Unit Sukan, Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan menganjurkan Kejohanan Piala Gothia. Sebelum ini pihak SKF Malaysia yang berpengkalan di Nilai, Negeri Sembilan telah memilih pasukan International School Kuala Lumpur sebagai wakil Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden tiap-tiap tahun.

Memandangkan wakil pasukan dari International School Kuala Lumpur itu tidak ramai wakil rakyat tempatan yang mewakili pasukan ke Sweden kerana ramai pelajarnya terdiri dari warga asing. Justeru itu pihak SKF telah sedar dan membuat ketetapan akan menganjurkan Pertandingan Piala Gothia diadakan di Negeri Sembilan supaya ramai anak watan Negeri Sembilan berpeluang mencari pengalaman bermain bola sepak di luar negara.

Tahun 2007, dengan bermodalkan RM 25,000.00 pihak SKF dengan kerjasama dari Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan telah menganjurkan Kejohanan Piala Gothia untuk memilih pasukan untuk mewakili negara ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden. Di dalam kejohanan tersebut,  pasukan akademi bola sepak Negeri Sembilan yang berada di SMK Seri Ampangan telah menjadi johan dengan mengalahkan pasukan International School Kuala Lumpur dalam perlawanan akhir dan seterusnya mewakili Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden.

Tahun 2008 juga pihak SKF dan Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan dengan kos penganjuran RM 25,000.00 telah mengadakan Kejohanan Piala Gothia Kali Ke-2. Dalam pertandingan itu Sekolah Pusat Latihan Daerah iaitu SMK Tuanku Ampuan Durah telah berjaya sebagai Johan dan mewakili Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden.

Tahun 2009, oleh sebab kegawatan ekonomi dunia, pihak SKF telah mengambil tindakan dengan mengurangkan kos kejohanan ke RM 10,000.00 sahaja untuk menaja pertandingan tersebut. Oleh itu, hasil perbincangan bersama pihak Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan telah memutuskan kejohanan kali ini akan berbentuk perlawanan 7 sebelah dan dipertandingkan mengikut jumlah daerah dan pemain akan dipilih untuk mewakili Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden.

Tahun 2010 pula, pihak SKF telah mengikut takwim MSSMNS yang mengadakan perlawanan antara wakil PPD memandangkan keadaan kos yang meruncing pada masa itu. Oleh itu, setiap satu sekolah di dalam PPD telah dipilih untuk mewakili PPD mereka masing-masing. Pasukan dibahagikan kepada 2 kumpulan dan pertandingan dijalankan secara Liga satu pusingan dan seterusnya ke peringkat separuh akhir iaitu kalah mati.

Bagi tahun 2011pula, selepas 4 tahun menghantar pemain lelaki, pihak SKF Nilai telah menukar haluan pula bagi membangunkan bola sepak wanita dengan menghantar pasukan wanita bawah 15 tahun. Ini kerana selepas 4 tahun mengawal tingkahlaku pemain lelaki dengan pencapaian yang sama selama 4 tahun, SKF Nilai berubah angin untuk mencuba nasib dengan menghantar pasukan wanita bawah 15 tahun ke Kejohanan Piala Gothia 2011. Pasukan wanita ini akan dipilih melalui Program Akar Umbi Wanita Remaja FAM yang banyak berpengkalan di sekitar Seremban.

 Oleh itu, beberapa sekolah telah dikenalpasti dan pihak SKF akan menilai pasukan yang menjadi Juara akan layak ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden. Pihak Unit Sukan, Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan akan mencari 8 sekolah yang mempunyai pasukan bola sepak wanita untuk bertanding dalam 2 kumpulan dan pertandingan dijalankan secara liga satu pusingan dan seterusnya ke peringkat separuh akhir iaitu kalah mati. Berdasarkan pertandingan tersebut, pasukan bola sepak perempuan SMK Taman Tuanku Jaafar telah menewaskan pasukan Sekolah Sukan Negeri Sembilan ( SMK Za'aba ) dengan jaringan 5-0. Justeru itu, pasukan SMK Taman Tuanku Jaafar telah dipilih untuk mewakili Malaysiake Kejohanan Piala Gothia di Gothenburg, Sweden pada 16 Julai hingga 25 Julai 2011.




Untuk mengetahui pasukan dari sekolah di Negeri Sembilan yang pernah mewakili Malaysia ke Kejohanan Piala Gothia di Sweden, sila layari :

http://rembaunews.blogspot.com/2010/07/rembau-fc-wakil-malaysia-di-kejohanan.html

http://semendakota.blogspot.com/2010/07/pemain-bola-sepak-semenda-ke-piala.html


0 ulasan: